Diskuse:153ZODH Zpracování obrazových dat: Porovnání verzí

Z GeoWikiCZ
Řádek 94: Řádek 94:
# [[153ZODH_/_6._cvičení#Detekce hran|detekci hran]] (pro první pásmo)
# [[153ZODH_/_6._cvičení#Detekce hran|detekci hran]] (pro první pásmo)
#: Výstupem bude rastrová mapa ztenčených hran (výstup z {{grassPrikaz|r.thin}})
#: Výstupem bude rastrová mapa ztenčených hran (výstup z {{grassPrikaz|r.thin}})
#:[[Image:zodh-grass-detekce-hran.png|thumb|center|400px|Detail města, barevná syntéza ve skutečných barvách a ztenčené hrany]]
# Určení vodních ploch pomocí jednoduché [[153ZODH_/_6._cvičení#Práhování|metody práhování]] (čtvrté pásmo)
# Určení vodních ploch pomocí jednoduché [[153ZODH_/_6._cvičení#Práhování|metody práhování]] (čtvrté pásmo)
#: Pro zobrazení vodních ploch nastavte vhodnou tabulku barev (NULL = modrá barva)
#: Pro zobrazení vodních ploch nastavte vhodnou tabulku barev (NULL = modrá barva)
#: Výstupem bude zobrazená syntéza ve skutečných barvách.
#: Výstupem bude zobrazená syntéza ve skutečných barvách.
#:[[Image:zodh-grass-prahovani.png|thumb|center|400px|Výpočetní region, barevná syntéza ve skutečných barvách s nastavenou maskou]]


Výsledky odevzdejte jako obrázky ve formátu PNG (mapové okno, save to image).
Výsledky odevzdejte jako obrázky ve formátu PNG (mapové okno, save to image).

Verze z 14. 12. 2012, 15:46

Hodnocení

Student Aktivita Úloha č.1 Úloha č. 2 Úloha č.3 Projekt Zápočet
Tomašů 4 OK OK ?
Fiedlerová 1 OK OK ?
Klimunda 3 OK OK ?
Vyskočilová 2 OK OK ?
Špička 1.1 OK OK ?
Čapková 0 OK OK ?

Zadání úloh pro akademický rok 2012/2013

Řešení zašlete e-mailem cvičícímu s přílohami popsanými v zadání úloh. Výsledný soubor ve formátu zip bude obsahovat adresář odpovídající přihlašovacímu jménu do KOSu.

1

  • Zadáno dne: 16.11.
  • Termín odevzdání do: 23.11.

Vytvořte model pomocí grafického modeleru, který provede pro daný mapset analýzu teploty povrchu - viz návod z 4.cvičení. Výrazy pro r.mapcalc zadávejte jako parametr expression. Jako vstupní data použijte družicové kanály s definovanou hodnotou NULL. Analýzu teploty povrchu proveďte pro období 1990 anebo 2000 (podle vašeho zadaní) pro celé území družicové scény.

Namísto vlastní tabulky barev nastavte tabulku barev "celsius" a záporné hodnoty nahraďte hodnotou NULL.

 r.mapcalc 'temp = if(temp_celsius >= 0, temp_celsius, null())'
 r.colors map=temp color=celsius

Obrázek vygenerujte z mapového okna pomocí nástroje 'Save display to graphic file' ve formátu PNG.

Uložit obsah mapového okna jako obrázek
Příklad výsledné rastrové mapy teplotní analýzy

Výsledný archiv bude obsahovat:

+ <jmeno_kos>
  |
  + teplota.gmx           # uložený soubor s modelem
  |
  + teplota.png           # vyexportovaný snímek z mapového okna včetně legendy

Příklad korektně vyřešené úlohy (bez modelu) je dostupný na adrese: http://geo102.fsv.cvut.cz/zodh/zadani/2012/01/landamar.zip

{{#ev:youtube|jaMyFQholMQ|550|center|Grafický modeler a r.mapcalc (GRASS 6)}}

2

  • Zadáno dne: 30.11.
  • Termín odevzdání do: 7.12.

Cílem úlohy je změna geometrického rozlišení prvních tří kanálů LandSat-7 ETM+ pomocí transformace RGB - IHS.

Postup:

  1. Pro vaše zájmové uzemí (viz zadání projektu) stáhněte následující data (viz návod, pro stažení dat je nutná registrace):
    • nejaktuálnější data LandSat-7 ETM+ (podíl oblačnosti (CC) menší než 10%, podstatné je, aby oblačnost nepokrývala vaše zájmové území).
    Postup:
    1. Collection -> Landsat Archive -> L7 SLC-on (1999-2003)
    2. Max Cloud
    3. Add
    4. Send to cart
  2. Vytvořte novou GRASS lokaci - souřadnicový systém UTM/WGS84 (viz návod)
  3. Do této lokace naimportujte stažená data ve formátu GeoTIFF (viz návod).
  4. Nastavte výpočetní region na vaše zájmové město s offsetem 10km (viz návod).
    1. Vektorová mapa obcí v souřadnicovém systému UTM/WGS84 ke stažení zde.
    2. Vektorovou mapu naimportujte z menu File -> Import vector data -> Common import formats
    3. g.region rast=<prvni kanal> vect=<mesto> n=n+1e s=s-1e4 e=e+1e4 w=w-1e4
  5. Aplikujte transformaci RGB-IHS (viz návod).
  6. Pro výstupní snímky nastavte tabulku barev pomocí i.landsat.rgb
  7. Vytvořte barevnou syntézu ve skutečných barvách pomocí r.composite
  8. Výslednou barevnou syntézu zabalte pomocí modulu r.pack a tento soubor odevzdejte pod názvem '<jmeno_kos>.pack'.
Příklad stažení dat LandSat-5/7 (město Beroun)

3

  • Zadáno dne: 14.12.
  • Termín odevzdání do: 21.12.

Pro vybranou scénu Landsat-5 TM (tj. rok 1990 anebo 2000) proveďte:

  1. detekci hran (pro první pásmo)
    Výstupem bude rastrová mapa ztenčených hran (výstup z r.thin)
    Detail města, barevná syntéza ve skutečných barvách a ztenčené hrany
  2. Určení vodních ploch pomocí jednoduché metody práhování (čtvrté pásmo)
    Pro zobrazení vodních ploch nastavte vhodnou tabulku barev (NULL = modrá barva)
    Výstupem bude zobrazená syntéza ve skutečných barvách.
    Výpočetní region, barevná syntéza ve skutečných barvách s nastavenou maskou

Výsledky odevzdejte jako obrázky ve formátu PNG (mapové okno, save to image).


Ohlasy studentů

Poznámka: Text není nijak jazykově upraven či korigován.

Akademický rok 2011/2012

Program GRASS mě oslovil především velkým množstvím předdefinovaných funkcí a možností přizpůsobení konkrétním požadavkům uživatele pomocí vlastních skriptů. Zajímavým nástrojem je i Modeler. Myslím, že by mohlo být přínosné, kdyby na stránkách projektu byly k dispozici modely pro základní operace například s rastrovými snímky, jež by usnadnily práci uživatelům, kteří nemají specifické požadavky na výstupy a nechtějí se GRASSem dlouhodoběji zabývat. Čímž se dostávám k nevýhodě programu, za niž považuji nutnost získat poměrně velké množství základních znalostí o práci s GRASSem a jeho jednotlivými funkcemi, než je možné jej plnohodnotně využívat. Tento nedostatek je ale kompenzován obsáhlou dokumentací a tutoriály. Mezi klady programu samozřejmě patří, že jde o Open Source GIS a je tedy možno jej nejen používat zdarma, ale také zjistit, jak co v GRASSu funguje. Při práci s programem jsem dále ocenila možnost pracovat, jak v grafickém prostředí, tak přes příkazovou řádku. Celkově hodnotím GRASS jako velmi užitečný nástroj pro odborníky, kteří vědí, co od něj požadují, a případně si dokážou program svým nárokům přizpůsobit.

Reakce ML: Nepřehlednost dostupných nástrojů v GRASSu je známá věc. Časem se situace lepší (GUI, dokumentace, koncept toolboxů), k dokonalosti má ale daleko. Databanka modelů je dobrý nápad, založil jsem pro tento účel v SVN nový adresář (http://trac.osgeo.org/grass/browser/grass-addons/models). Modeler by také mohl dostupné modely ze serveru stahovat přímo.


Chtěla bych hlavně pochvállit pěkně a detailně vypracované návody pro práci s Grass, stejně jako instruktážní videa, které jsou na adrese předmětu ZODH. Tento předmět by mohl být možná i více zajímavý, kdyba na něj zbývalo více času. Práce s Grass se mi zdála poměrně snadná, případné chyby byly po konzultaci velmi rychle řešeny, což hodnotím velmi kladně. Místy je grass ještě trochu neintuiktivní , ale vzhledem k tomu že je stále ve vývoji je vždy nová verze stále lepší a lepší. Jedinou velkou nevýhodou bych asi řekla že je nutnost neustálé aktualizace, protože mnohdy se stane že i jen pár dní stará verze nefunguje jak by měla.

Reakce ML: Je pravda, že studenty používám často jako testery. Na druhou stranu, to má velký význam právě pro vývoj GRASSu směrem k více stabilnímu softwaru.


Předmět ZODH hodnotím kladně. Cvičení byla srozumitelná, někdy je trochu zdržovalo řešení problémů s GRASS, které třeba pro mě nebylo až tak přínosné, na druhou stranu mi to ukázalo, jak snadno jde GRASS upravovat. Nároky na studenty jsou přiměřené, k úlohám jsou výborné návody, někdy trochu chaoticky uspořádané, ale vždy dohledatelné. A k vlastnímu programu GRASS. Můj první dojem byl, že je příliš složitý a nepřehledný. Ale přesvědčil mě. Nabízí neuvěřitelné množství variability, i funkcí. Modeler mi přijde jako skvělý nápad. Výhodou je, že je Open Source, ale pro začátečníka to budou těžké začátky s tímto programem i přes propracovaný tutoriál. Věřím, že GRASS má budoucnost (hlavně v odborné sféře).

Reakce ML: Návody mám v plánu přepracovat, doufám, že budou tedy přehlednější.


Velkým problémom bolo zorientovať sa v GRASS. Iná ideológia, ale je to len o zvyku. Veľkou pomocou sú návody na stránkach predmetu. Neviem si úplne predstaviť, že by som prišla s vlastným problémom a začala ho riešiť v GRASS, asi by to bolo dosť náročné. Kladne hodnotím rýchlu opravu chýb ktoré boli objavené. Občas ale ťažko posúdiť čo je chyba a čo je len nepochopenie systému. Vedenie predmetu kompenzovalo problémy ktoré nastaly.


GRASS je podle mě úžasný nástroj, oceňuji příkazovou řádku, a grafické rozhraní je pro mě jen pomůcka pro lepší orientaci, a pro editace výstupů, i když jsem si jistý, že všechno, co bylo prováděno ve výstupovém okně lze provést i pomocí příkazů. Možná mě trochu mrzelo, že předmět nebyl více orientován právě na práci v příkazové řádce. Myslím si, že problém Vaší výuky byl v tom, že většina lidí se nepokoušela pochopit problematiku zadaných úloh, a akorát postupovala podle návodu jako podle kuchařského receptu, a přiznávám, že v jedné úloze to byl i můj případ. Vaše výuka nikoho nenutila věci chápat, jen roboticky naklikat. Co bych ocenil v GRASSu, je vylepšení nápovědy při zapisování příkazů. Ideální by bylo, aby nápověda fungovala podobně jako třeba ve Visual Studiu nebo QTCreatoru, kdy při zapsání příkazu program nabídne jaké parametry a v jakém formátu příkaz vyžaduje, a rovnou nabízí z existujících proměnných, v tomto případě z vrstev. Jinak si myslím, že je GRASS má pro většinu lidí podobný problém jako valná většina open source softwaru, a sice že ten, že je mnohem těžší naučit se základy, ale po pochopení základů je možné snadno a intuitivně udělat téměř cokoliv.

Reakce ML: Jsem si vědom faktu, že podrobně připravené návody nenutí studenty se zamyslet na tématem a vnést do problému vlastní invenci. Toto jsem se snažil kompenzovat domácími úkoly a teoretickými částmi výkladu během cvičení. Tuto složku tedy v příštím semestru posílím. Nápověda příkazové řádky GRASSu by určitě snesla mnohá vylepšení...


Práce v GRASSu byla vcelku dobrá. Občas se zde vyskytovali nějaké chyby, což ale bylo způsobené tím, že jsme pracovali na vývojové verzi. Zde bych zejména ocenil rychlost reakce na maily s problémy. Všecny reportované chyby byly rychle odstraněny a v novém snapshotu se již nevyskytovali. Velice mě potěšil fakt, že je GRASS multiplatformní, takže si nemusím hlídat do kterého systému nabootuji počítač. Sice zde byl problém s kódováním při ukládání výtvorů v Modeleru, ale ten se dal obejít nepoužíváním diakritiky a přepsáním hlavičky. Jako jednu z nevýhod bych viděl způsob instalace pod Windows. Při odinstalování se odstranily všechny soubory GRASSu včetně pracovní složky, což vede k nutnosti mít data v jiné složce, než která se vytvoří při instalaci. Začátky práce s programem jsou sice trošku složitější, ale když se člověk trochu zorientuje, tak je práce příjemná, ať už si vybere jakýkoliv z mnoha způsobů od příkazového řádku přes grafické rozhraní a modeler až k programování v Pythonu.

Reakce ML: Během odinstalování by data měla být zachována.


Za mě osobně hodnotím pozitivně především návody na WIKI, které usnadňovaly práci s programem. Jinak samotný program mi k srdci nepřirostl a upřímně doufám, že už se s ním v budoucnu při práci nesetkám. Myslím, že by bylo vhodné, kdyby si pamatoval program poslední otevřenou cestu k souborům, protože bylo velmi otravné téměř u každého příkazu vyhledávat cestu znova. Tudíž v mém případě rozklikávat asi 6 podadresářů :)


Výhoda programu GRASS podle mě spočívá v možnosti pracovat přes příkazovou řádku, v případě, že člověk ví, co chce. Hledání v menu je zdlouhavé a občas jsem si nebyla jistá, kde se co ukrývá. Co se týče cvičení, asi by bylo lepší zařídit přístup k serveru i z domova, aby si studenti mohli připravit v klidu doma vše, co na cvičeních nestihli, případně aby to, co stihli mohli doma jen dodělat. A mě osobně by se asi víc líbilo, kdyby bylo víc času věnováno skriptům v pythonu, myslím, že by to bylo přínosnější, zajímavější a kreativnější než klikání na ikonky nebo přepisování 1 příkazu stále dokola pro víc vrstev, navíc ti, kteří by si chtěli klikat by stále měli tu možnost.

Reakce ML: Problém je v tom, že studenti v učebně tvoří různorodou skupinu. Pokud se ale jako celek skupina shodne, že preferuje příkazovou řádku či skriptování tak mile rád GUI opustím.


Nejdříve bych chtěl říct, že se mi hodiny líbily. GRASS je ze začátku velmi složitý na pochopení, ale časem se to lepší. Tempo hodin bylo přiměřené, i když byly pozdě večer a někdy bylo těžké udržet pozornost. Uživatelské prostředí je dobré. Je možnost napsat příkaz rychle do příkazové řádky, či pokud člověk přesně neví co musí zadat, tak si otevře dialogové okno. Na tom bych nic neměnil.


Grass pro mě nebyl user-friendly z důvodu, že si nepamatuje cestu k souborům a při každém opětovném nahrávání je třeba se do adresáře otrocky proklikat znovu. Jinak návody na wiki jsou vynikající a není problém s jejich pomocí udělat kteroukoliv úlohu. Samotné vyučovací hodiny mě vždy spíše otrávily, protože pokaždé bylo třeba polovinu času věnovat individuálním problémům, mnohem více mi dalo samotné zpracovávání úloh.

Reakce ML: Osobně se mi jeví jako ideální počet studentů ve skupině kolem 5-6, což bohužel z ekonomických důvodů není reálné. Při větším počtu studentů ve skupině hrozí právě toto "rozmělnění" o kterém mluvíte. Samozřejmě jde minimalizovat.


Program Grass ma veľmi nezaujal z hľadiska, že nie je user-friendly, kvôli tomu si neviem predstaviť vyriešenie problému samostatne bez návodu, ktoré sme mali vytvorene vyučujúcim. Návody na cvičenie a vypracovanie úloh boli skvelo spracovane, čo sa mi veľmi páčilo (uľahčovalo to hodinové skúmania, čo ako ma fungovať a kde čo vyhľadať)... Trocha mi vadilo robiť dva krát to iste... Prišlo mi trošičku zbytočné to robiť znova pre druhy rok, keď už vyskúšané ako sa to robiť ma sme mali z toho prvého riešenia úlohy... Páčili sa mi rýchle reakcie na riešenie vzniknutých problémov. Vedenie predmetu chválim prípravou a poskytnutými materiálmi na vypracovanie daných úloh a riešenia problémov. Návrh na vylepšenie ma napadá iba jeden a to možnosť nastavenia cesty k používanému adresáru aby sa nemuselo stále preklikávať.

Reakce ML: Nastavení adresáře je často zmiňovaný problém (i v GRASS komunitě), s novou verzí GRASSu by měl být vyřešen.


Fandím Grassu, jelikož je to open source a je skvělé mít alternativu k drahým programům jako je ArcGis nebo softwary pro zpracování družicových snímků.

Pro velmi zkušené uživatele je to nepochybně velmi mocný nástroj, na druhou stranu podle mne Grass má svou vlastní filozofii, která je pro mnoho začátečníků těžko pochopitelná.

Já, jako úplný začátečník, jsem Grass často srovnával s ArcGisem, se kterým už určité zkušenosti mám. Musím říct, že když jsem začínal s ArcGisem, bylo pro mne mnohem jednodušší se vžít do prostředí programu, začít v něm intuitivně pracovat a hledat řešení problémů, aniž bych znal postup. Podle mne je už jen spuštění Grassu pro úplně nového uživatele vstup do neznáma. Co je to Location, Mapset? Proč nemůžu jednoduše otevřít soubor) s daty a začít s ním pracovat?

Co začátečník vnímá jako složité a komplikované, to se může později obrátit ve velkou výhodu, avšak do této fáze jsem se ještě nedostal.


V první řadě bych ráda pochávila vedení předmětu. Musím ocenit výborné návody a videa na vypracování domácích úkolů. Rychlost a ochota, se kterou Ing. Landa řešil chyby testované verze Grassu, jsou také chválihoné.

Na Grass GISu se mi líbí, že je bezplatný, má dobrou nápovědu a uživatelskou podporu na internetu. Oblíbila jsem si zadávání příkazu pomocí konzole. To mi urychlilo práci u často používaných funkcí. Je to takový příjemný kompromis mezi textovým a grafickým módem. V Grassu bych se ráda naučila používat i ostatní funkce pro praktické aplikace, né jen pro oblast DPZ. Platnost studentské licence na ArcGIS není nekonečná a asi by bylo dobré umět pracovat v nějakém free software GISu.

Akademický rok 2010/2011

Co se tyce meho nazoru, byla jsem se samotnym vedenim cviceni spokojena, jelikoz jste ochotne odpovidal na veskere me dotazy. Program Grass mi bohuzel k srdci neprirostl. Pokud ho porovnam s programem ArcGis, chybi mi hlavne ikonky, ktere jsou intuitivni, coz bohuzel v Grassu neni. Hlavni okno mi pride pro laika neprehledne.

Reakce ML: Přehlednější organizace nástrojů v GRASSu chybí, v procesu návrhu je model toolboxů podobně jak ho znáte z ArcGIS, viz http://grass.osgeo.org/wiki/Toolboxes

Na druhou stranu je pro me, jako cloveka co grassu nerozumi, dobre, ze se pri vyplnovani dialogoveho okna jednotlivych funkci v dolni liste vypisuje cely prikaz, ktery by se psal do prikazoveho radku. Nejvetsi problemy mi zpusobila vektorizace, protoze si delala co chtela - mazala radky z atributove tabulky,... dalsim problemem pro me bylo, ze jsem az na poslednim cviceni zjistila, ze potvrzeni se provadi pravym tlacitkem.


Co se týče Grassu, pracovalo se mi s ním poměrně špatně, já osobně jsem stále hledala, jak ze záložek otevřít požadované okno. Tím, že se okna automaticky nezavírala po dokončení příkazu jsem dosáhla toho, že jsem na liště měla otevřených několik oken a nemohla jsem najít to, které jsem potřebovala. Často jsem měla pocit, že něco hledám, program na mě působil nepřehledným dojmem a ovládání nebylo příliš intuitivní. Nicméně konkrétní vylepšení nejsem schopná navrhnout, možná automaticky zaškrtávat checkbox zavřít okno po dokončení..

Reakce ML: Dialog se automaticky zavřou při zaškrtnutí "Close dialog on finish". Výchozí nastavení lze změnit v `Settings->Preferences->Command`. Jinak viz předchozí dotaz.

Nicméně, když se člověk na něčem nezasekl, tempo nebylo příliš rychlé...

Nic dalšího už mě nenapadá, bohužel jsem nebyla schopná vymyslet nic moc konstruktivního. Doufám, že mám nárok na zápočet.


Co se týče cvičení, největší problém byl, když se člověk "ztratil", chvíli hledal. Dále bych se trochu zmínil k tomuto předmětu. V softwaru GRASS jsme de facto dělali stejné (či podobné) operace s družicovými snímky, jako loni v předmětu DPZ. Proto měl aspoň každý zhruba tušení, jaká operace se provádí. Určitě bylo zajímavé poznat další nástroj na zpracování obrazových dat. Nicméně GRASS bych rozhodně nedoporučil méně pokročilým uživatelům, neboť mi nepřipadnul dostatečně intuitivní (a některým lidem je přístup přes příkazovou řádku - mnohdy účinnější - proti srsti). Navíc jistě celý postup v semestru brzdily různé nedostatky v programu a bugy, které se v průběhu cvičení objevovaly. Na druhou stranu je pozice takového beta-testera, do které jsme se vlastně všichni dostali, určitě zajímavá zkušenost.

Nakonec mě docela mrzí, že několik cvičení jsme strávili nad stahováním dat pro každého zvlášť, když nakonec (asi z časových důvodů) k žádnému porovnávání výsledků či vytvoření časové řady z určité lokality nedošlo. Složku ze záložky a už byl pozadu a nevěděl, co má dělat dál...


Žádné zásadní připomínky ani výtky k předmětu nemám. Snad jen, že by to chtělo více času na procvičování a osvojování Grassu, byla to pro nás novinka. Zdálo se mi,že jsme toho probrali hodně.


Vase cviceni se mi libila. Cviceni jsou jina nez ostatni. Nejsou nudna a stereotypni. Co se tyce programu: Nevim, pro jakeho uzivatele je program urcen. Mozna by bylo vhodne vytvorit neco jako tutorial, ve kterem by byly priklady zpracovani snimku - pekne jsou popsane ve cviceni na wiki. A kdyby se pripojila testovaci data, uzivatel by se naucil sam rychle pracovat s programem. Slozitejsi veci, ktere by nevedel, by si pak nasel v dokumentaci (ktera je podle meho nazoru moc hezky zpracovana). S programem bych se casem naucila pracovat, a verim, ze bych zvladla i slozitejsi ukony. Mi spoluzaci tvrdi, ze je program neprehledny. Ja si myslim, ze neni neprehledny, pouze obsahuje mene ikonek nez nektere programy dostupne pro windows. To neni na skodu. Prikazy lze vyhledavat, rovnou je psat do prikazoveho radku a nalezt v prislusnych combo-boxech - nemusi mit tedy vlastni ikonku. Az na par "spadnuti", par chybek zpusobenych vyvojem, se mi s GRASSem pracovalo dobre. Bavi me zpracovavat data, proto me trochu mrzi, ze nejsem na takove intelektualni vysi, abych hned pochopila problem a mohla se podilet na vyvoji tohotu programu.


Co se tyce zpusobu a vedeni predmetu. Probihaly se 2 veci zaroven Grass a Zod - to byla 1. komplikace (pro vyuku GRASS bych pouzil cviceni probirane v GIS 1 v ArcMapu tam uz zname problematiku) a 2. komplikace byly problemy s Grassem (asi vlivem zabíhání řešení předmětu v Grassu)

Výhodou širšího použití Grassu ve firmách je pouze jeho cena. Jinak by se musel platit člověk, který by systém spravoval a samotný uživatel by také musel být na vyšší úrovni. Verze, se kterou jsme pracovali byla velmi nestabilní, to na mě působilo velmi negativně. Na druhou stranu věřím, pokud člověk program opravdu ovládá, stává mocným nástrojem.

Reakce ML: Na cvičeních používám záměrně vývojovou větev. Tento fakt, mi dovoluje opravovat drobnější chyby téměř během cvičení. GRASS se během doby, kdy se používá na těchto cvičení posunul (studenti v akademickém roce 2006/2007 ještě používali pouze příkazovou řádku a tzv. X-monitor). Od té doby GRASS přišel s novým GUI, které se mimojiné "ladí" i na těchto cvičeních.


S kratkym odstupem casu musim podotknout, ze zacatek semestru byl znacne rozpacity, mozna az trochu zmateny, v porovnani s koncem semestru. Za to jste se nam vsak jiz omlouval a slibil, ze priste to uz bude urcite lepsi. Ja sam bych asi uvital, kdybyste nas do prace s Grassem trochu nutil a to i mimo cviceni, tudiz kdybyste nam daval drobne domaci ukoly z hodiny na hodinu (pripadne na 14 dni). Ukoly by nebyly tezke a mela by jim predchazet dostatecna a hlavne jasna priprava na cvicenich. Idealni by asi bylo, kdyby kazdy na zacatku semestru dostal kousek sveho uzemi a na nem by postupne vypracovaval sve ukoly (predpriprava rastru, atmosfer. korekce... az rizena klasifikace, pripadne i neco dalsiho). Je to jen muj osobni navrh, ale prijde mi, ze bysme si praci v Grassu takto trochu vice osvojili, 1x tydne 1.5 hodiny je totiz velmi malo. Tot asi vse co jsem chtel rici. Snad Vam moje navrhy pomohou s pripadnym zlepsenim vyuky.


S GRASSem jsem byla vesmes spokojena - jakmile se uzivatel nauci zakladni pohyb v GUI, je prace celkem intuitivni. U nekterych funkci jsem nicmene mela problem najit jejich spusteni pomoci menu, takze jsem musela dialogove okno zavolat pomoci prikazu (coz je problem, pokud ten prikaz neznate).

Ocenila bych to, ze se v prikazove radce nabizely nazvy jednotlivych funkci pro automaticke doplneni, a take mi prislo zajimave a celkem poucne, jak se pri klikani v dialogovem okne generovala textova podoba prikazu.

Par veci, ktere si myslim, ze by mohly byt vylepsene:

  • Digitalizace - tvorba vektorove vrstvy trenovacich ploch pro

klasifikaci (nase pouziti) - tam se mi nelibil postup vytvoreni kategorii a jednotlivych trenovacich ploch. Bud bych obecne pro tvorbu trenovacich ploch zavedla vlastni dialogove okno, kde si uzivatel pojmenuje jednotlive kategorie, priradi jim plochy, prohlidne si jednotlive jiz hotove plochy na displaji apod.. Vzpominam si, ze vytvoreni trenovacich ploch v GRASSu nebylo zrovna pohodlne (vytvoreni kategorii, jejich pojmenovani a prirazeni jednotlivych ploch do kategorii).

Reakce ML: GRASS nyní nabízí možnost digitalizovat plochy přímo, to by mělo usnadnit digitalizaci.

Tady mi jen prislo pomerne neintuitivni, co jednotlive moznosti znamenaji (pripadne, co vlastne cela nabidka umoznuje).

  • Pridavani novych vrstev - po pouziti nekterych funkci se nove

vznikla vrstva pridala rovnou do stromu pouzivanych vrstev, aktualni workspacu, a nekdy si ji uzivatel musel pro zobrazeni a praci s ni pridat rucne. Tam by mi prislo dobre, aby v kazdem dialogovem okne byla moznost si zaskrtnout, zda chci nove vzniklou vrstvu do prostredi pridat, pripadne zobrazit.

Reakce ML: Je potřeba doplnit příkazy u kterých tato možnost chybí.

  • Prepis zkopirovaneho prikazu v prikazovem radku - ukazovala jsem Vam

to na posledni hodine. Jednalo se o to, ze jsem zkopirovala nejak prikaz z navodu ke cviceni (myslim, ze tento: i.maxlik group=Brg subgroup=Brg sigfile=sig class=Brg_mlc reject=Brg_mlc_ref, problem je podle me v tom, ze je tam podrzitko) a kdyz jsem pak chtela prepsat napriklad nazev vrstvy Brg_mlc_ref, kurzor byl "jinde, nez kde blikal":-) Doufam, ze si pamatujete, co myslim, protoze se to spatne popisuje:-)


Na GUI mi nevyhovuje, že po ukončení výpočtu se nezavře okno s daným modulem a tak se hromadí otevřená okna. S tím souvisí i má druhá připomínka, tudíž to, že by bylo podle mého názoru lepší, kdyby se okna s moduly otevírala v nějakém uzavřeném pracovním prostoru a ne samostatně mimo. Doufám, že jsou připomínky dostačující a myšlenka pochopitelná.

Reakce ML: viz první dotaz


Predmet ZODH bych hodnotila kladne, s programem GRASS se mi pracovalo celkem dobre, i kdyz mi obcas delsi dobu trvalo, nez jsem nasla hledanou polozku u v menu nebo si pripadne vzpomnela na prislusny prikaz. U jinych programu ale samozrejme take nejakou dobu trva, nez se uzivatel szije s rozlozenim prvku uzivatelskeho rozhrani. Nenapada me nic, co bych zmenila at uz v samotnem GRASSu nebo ve vedeni cviceni.

Evoluce podkladů pro cvičení

Cvičení z akademického roku 2006/2007: 1234567891011