155GIT1 / 1. cvičení: Porovnání verzí
mBez shrnutí editace |
mBez shrnutí editace |
||
Řádek 33: | Řádek 33: | ||
* Rozsah numerických datových typů <code>realmin</code>, <code>realmax</code> | * Rozsah numerických datových typů <code>realmin</code>, <code>realmax</code> | ||
* Textové řetězce jsou ohraničeny jednoduchými uvozovkami (v Octave i dvojitými uvozovkami) | * Textové řetězce jsou ohraničeny jednoduchými uvozovkami (v Octave i dvojitými uvozovkami) | ||
* Nastavení formátu výpisu numerických hodnot: | |||
** <code>format long</code> - výpis na plný počet desetinných míst | |||
** <code>format short</code> - výpis na omezený počet desetinných míst (defaultní) | |||
=== Skalární hodnoty === | === Skalární hodnoty === |
Verze z 23. 2. 2017, 20:45
První seznámení s Matlabem a GNU Octave - proměnné, matice, vektory, indexování, skripty
Náplň cvičení
- ukázka Matlabu a GNU Octave, viz nástroje

- nápověda, help, doc
- skalární hodnoty
- proměnné, pole, matice (dvourozměrné)
- základní operace s proměnnými, inkrementace
- vektor, sloupcový, řádkový
- matice, dimenze, ukázka konzistence
- vytváření skriptů
- File -> New -> Script
- spuštění: F5
- výstup se vypisuje do Command Window
- skripty z příkazové řádky •
edit
,run
Ukázky
- Tipy
- Pokud je příkaz ukončen středníkem, tak hodnoty nevypisuje
- Více příkazů lze v jedné řádce oddělit čárkou anebo středníkem
- Dlouhý příkaz lze rozdělit na více řádků pomocí
...
- Pohyb v historii příkazů (klávesové šipky nahoru a dolu)
- Doplňování příkazů pomocí klávesy TAB (dvojstisk)
- Komentáře začínají znakem
%
(v Octave i znakem#
) a jsou ukončeny koncem řádky - Rozsah numerických datových typů
realmin
,realmax
- Textové řetězce jsou ohraničeny jednoduchými uvozovkami (v Octave i dvojitými uvozovkami)
- Nastavení formátu výpisu numerických hodnot:
format long
- výpis na plný počet desetinných místformat short
- výpis na omezený počet desetinných míst (defaultní)
Skalární hodnoty
(matice o dimenzi 1x1)
s = 1
c = 2.3 % pozor, nutno používat desetinnou tečku!
a = 3,9 % čárka odděluje příkazy
Základní matematické operace
(+, -, *, /, závorky, mocnina, odmocnina)
s = 1
t1 = s + 4 * 2 % násobení, dělení má prioritu před sčítáním, odčítáním (t1 = 9)
t2 = (s + 4) * 2 % operátor závorka má vždy nejvyšší prioritu (t2 = 10)
u = t1 / t2 ^ 2 % mocnina má prioritu před +, -, *, / (u = 0.09)
v1 = t1^(1/2) % zápis druhé odmocniny
v2 = sqrt(t1) % druhá odmocnina pomocí interní matematické funkce Matlabu/Octave
Vektory
(řádkový vs. sloupcový)
a = [3 2 5] % taktéž a = [3,2,5]
b = [2;4;6]
c = a*b
a' % transpozice
a*a
a*a'
Matice
(musí být obdélníková)
A = [1 2 3; 3 2 1;-1 -2 -3]
B = [1 2 3; 4 5; 6]
(náhodné hodnoty)
C = rand(3, 4)
(indexování)
A(1, 2)
A(4)
(násobení)
B = 2 * A
A*B
B' % transpozice
A*B'
(dimenze)
rows(C) % pouze v Octave
columns(C) % pouze v Octave
length(C)
size(C)
[r, c] = size(C)
size(C,1)
size(C,2)