153ZODH / 1. cvičení: Porovnání verzí
→Příkazy GRASSu: text |
|||
Řádek 136: | Řádek 136: | ||
|} | |} | ||
</center> | </center> | ||
Pokud tedy napíšete do konzole "g." a stisknete klávesu TAB (automatické doplnění příkazu), vypíší se všechny příkazy ze skupiny | |||
modulů "General". | |||
První modul, se kterým se seznámíme, bude {{GrassPrikaz|g.list}}. Na něm si ukážeme standardní chování modulů GRASSu -- pokud spustíme modul bez parametrů, objeví se GUI dialog modulu. | |||
[[soubor:ZOD-cv1-g.list-wxgui.png|frame|center|GUI modulu g.list]] | |||
Velmi užitečným parametrem je <code>help</code>, který zobrazí krátký popis modulu, jeho syntaxi (názvy parametrů a přepínačů), tak např.: | |||
g.list --help | |||
<pre> | |||
Description: | |||
Lists available GRASS data base files of the user-specified data type to standard output. | |||
Keywords: | |||
general, map management | |||
Usage: | |||
g.list [-f] type=datatype[,datatype,...] [mapset=string] [--verbose] | |||
[--quiet] | |||
Flags: | |||
-f Verbose listing (also list map titles) | |||
--v Verbose module output | |||
--q Quiet module output | |||
Parameters: | |||
type Data type | |||
options: rast,rast3d,vect,oldvect,asciivect,icon,labels,sites, | |||
region,region3d,group,3dview | |||
mapset Mapset to list (default: current search path) | |||
</pre> | |||
Rozsáhlejší nápovědu nabízí {{GrassPrikaz|g.manual}} s přepínačem <code>-m</code> zobrazí nápovědu ve formátu manuálové stránky. | |||
Vraťme se k modulu {{GrassPrikaz|g.list}}, který vypíše seznam dostupných datových vrstev lokace. Seznam rastových a vektorových vrstev vypíšeme příkazem: | |||
#seznam dostupných rastrových mapových vrstev | |||
# | |||
g.list rast | |||
---------------------------------------------- | |||
raster files available in mapset PERMANENT: | |||
rad1 rad2 spot1 spot2 spot3 tm1 tm2 tm3 tm4 tm5 tm6 tm7 | |||
---------------------------------------------- | |||
#seznam dostupných vektorových mapových vrstev | |||
# | |||
g.list vect | |||
---------------------------------------------- | |||
vector files available in mapset PERMANENT: | |||
silnice voda zelez | |||
---------------------------------------------- | |||
V našem případě data obsahuje pouze mapset PERMANENT, pracovní mapset je zatím prázdný. Mapové vrstvy z mapsetu PERMANENT můžeme z pracovního mapsetu pouze číst, nelze je modifikovat. Mapset v tomto ohledu (do jisté míry) zohledňuje uživatelská přístupová práva (právo čtení, zápisu). | |||
== Vizualizace mapových vrstev == | == Vizualizace mapových vrstev == |
Verze z 29. 9. 2008, 11:56
Osnova
Předpokládá se znalost operačního systému GNU/Linux, tj. absolvování předmětu Operační systém Linux.
Cvičení je zaměřeno na seznámení se systémem GRASS GIS. Výhodou je absolvování předmětu 153YFSG Free software GIS, nikoliv však podmínkou.
Vysvětleny jsou základní pojmy jako je databanka GRASSu, location, mapset. Spuštění GRASSu, vizualizace jednotlivých mapových vrstev, demonstrace základních příkazů GRASSu s důrazem na modulární strukturu systému. Studenti se seznámí s rozhraním příkazové řádky a grafickým uživatelským rozhraním GRASSu.
Seznam použitých příkazů
Spuštění GRASSu, základní pojmy
Poznámka: V dalším textu budeme předpokládat GRASS 6.4. Pokud používáte starší či novější:-) verzi, očekávejte drobné rozdíly...
Během cvičení budeme pracovat vzdáleně na serveru josef.fsv.cvut.cz, GRASS spustíme:
grass64
GRASS nastartuje v grafickém či textovém módu (podle nastavení v souboru ~/.grassrc6, toto chování lze ovlivnit parametry -gui
a -text
).


GRASS Database
- DATABASE (databanka GRASSu)
- je adresář ve stromové struktuře OS, např. /opt/grassdata. V tomto adresáři jsou v podstatě uložena veškerá data, se kterými GRASS pracuje (tedy rastrové a vektorové mapové vrstvy, atributové tabulky, popisky a pod.). Jednu z mála výjimek představují atributová (popisná) data skladovaná v některém z externích databázových systémů (např. PostgreSQL, MySQL).
- LOCATION (lokace)
- je adresář umístěný v databance GRASSu. Obsahuje data, která souvisejí s daným projektem. Je definována souřadnicovým systémem (referenční elipsoid, kartografické zobrazení, mapové jednotky) a velikostí zájmového území.
- MAPSET (mapset)
- je souborem map, které tvoří jakýsi logický celek v rámci lokace (daného projektu). Může např. odpovídat jednotlivým uživatelům (to pokud na projektu pracuje více lidí) nebo uceleným analýzám (studium vegetace, záplavová území, ...). Každá lokace musí obsahovat alespoň jeden mapset s unikátním názvem PERMANENT. Ten většinou obsahuje základní datové vrstvy, ostatní mapsety jsou pracovní (zpracování vstupních dat, jejich analýza...).
Příklad GRASS databanky na serveru josef:
/opt | +--- grassdata | | | +--- zod | | | | | +--- PERMANENT | | | | | +--- landa | | | +--- nc_spm_08 | | | | | +--- PERMANENT
Uživatelská rozhraní
Příkazová řádka
grass64 -text

Grafické uživatelské rozhraní lze spustit z příkazové řádky pomocí příkazu g.gui, např.
g.gui gui=wxpython
GIS Manager (TCL/TK)
grass64 -tcltk
nebo (GIS Manager je výchozím GUI pro GRASS, v budoucnu bude výchozím wxGUI)
grass64 -gui

wxGUI (wxPython)
grass64 -wxpython

Příkazy GRASSu
GRASS představuje modulární systém, tj. disponuje poměrně rozsáhlou množinou malých, ale výkonných programů. To odpovídá koncepci UNIXu jako takového, daný program má za úkol vyřešit dílčí problém, měl by být co nejmenší a poměrně jednoduchý.
Jednotlivé moduly GRASSu mají až na výjimky podobnou syntaxi a jsou jako celek poměrně konzistentní. Jejich jména se skládají z předpony označující rodinu příkazů a krátkého názvu napovídajícího účelu modulu. Tak například modul d.mon patří do skupiny "Display" a je určen pro manipulaci s tzv. GRASS monitorem (otevření, uzavření).
předpona | třída | krátký popis |
---|---|---|
db. | database | práce s externími databázovými systémy |
d. | display | grafické výstupy a vizuální dotazy |
g. | general | obecné příkazy pro manipulaci s daty |
r3. | grid 3D | zpracování 3D rastrových dat ("volume") |
i. | imagery | zpracování obrazových dat |
ps. | postscript | příkazy pro tvorbu map ve formátu PostScript |
r. | raster | zpracování rastrových dat |
v. | vector | zpracování vektorových dat |
Pokud tedy napíšete do konzole "g." a stisknete klávesu TAB (automatické doplnění příkazu), vypíší se všechny příkazy ze skupiny modulů "General".
První modul, se kterým se seznámíme, bude g.list. Na něm si ukážeme standardní chování modulů GRASSu -- pokud spustíme modul bez parametrů, objeví se GUI dialog modulu.
Velmi užitečným parametrem je help
, který zobrazí krátký popis modulu, jeho syntaxi (názvy parametrů a přepínačů), tak např.:
g.list --help
Description: Lists available GRASS data base files of the user-specified data type to standard output. Keywords: general, map management Usage: g.list [-f] type=datatype[,datatype,...] [mapset=string] [--verbose] [--quiet] Flags: -f Verbose listing (also list map titles) --v Verbose module output --q Quiet module output Parameters: type Data type options: rast,rast3d,vect,oldvect,asciivect,icon,labels,sites, region,region3d,group,3dview mapset Mapset to list (default: current search path)
Rozsáhlejší nápovědu nabízí g.manual s přepínačem -m
zobrazí nápovědu ve formátu manuálové stránky.
Vraťme se k modulu g.list, který vypíše seznam dostupných datových vrstev lokace. Seznam rastových a vektorových vrstev vypíšeme příkazem:
#seznam dostupných rastrových mapových vrstev # g.list rast ---------------------------------------------- raster files available in mapset PERMANENT: rad1 rad2 spot1 spot2 spot3 tm1 tm2 tm3 tm4 tm5 tm6 tm7 ----------------------------------------------
#seznam dostupných vektorových mapových vrstev # g.list vect ---------------------------------------------- vector files available in mapset PERMANENT: silnice voda zelez ----------------------------------------------
V našem případě data obsahuje pouze mapset PERMANENT, pracovní mapset je zatím prázdný. Mapové vrstvy z mapsetu PERMANENT můžeme z pracovního mapsetu pouze číst, nelze je modifikovat. Mapset v tomto ohledu (do jisté míry) zohledňuje uživatelská přístupová práva (právo čtení, zápisu).