155GIT1 / 2. cvičení / Příklady: Porovnání verzí

Z GeoWikiCZ
mBez shrnutí editace
mBez shrnutí editace
 
(Není zobrazeno 21 mezilehlých verzí od stejného uživatele.)
Řádek 1: Řádek 1:
{{Geoinformatika}}
{{Geoinformatika}}
{{toc|right}}
* Vypište hodnotu čísla ''<math>\pi</math>'', ''<math>-\pi</math>'' a náhodně vygenerovaného čísla z intervalu -1 až 1:
* Vypište hodnotu čísla ''<math>\pi</math>'', ''<math>-\pi</math>'' a náhodně vygenerovaného čísla z intervalu -1 až 1:
** na plný počet desetinných míst;
** na plný počet desetinných míst;
Řádek 9: Řádek 11:
* Spočtěte velikost úhlu v pravoúhlém trojúhelníku, znáte-li velikost strany protilehlé a strany přilehlé k hledanému úhlu. Vypočtený úhel uveďte v radiánech, ve stupních i v grádech.
* Spočtěte velikost úhlu v pravoúhlém trojúhelníku, znáte-li velikost strany protilehlé a strany přilehlé k hledanému úhlu. Vypočtený úhel uveďte v radiánech, ve stupních i v grádech.


* Vytvořte posloupnost čísel z intervalu 0 až 360° s krokem a) 20° (vektor '''x1'''), b) 0.1° (vektor '''x2'''). Pro oba případy hodnot ''x'' vypočtěte funkční hodnoty funkcí ''sin(x)'', ''cos(x)'', resp. ''tg(x)'' (výsledky uložte do vektorů ad a) '''y1''', ad b) '''y2'''). Pomocí příkazu <code>plot(x2,y2,x1,y1)</code> vykreslete graf dané goniometrické funkce při volbě hrubého (''ad a)'') a jemného (''ad b)'') kroku výpočtu.
* Vytvořte posloupnost čísel z intervalu až 360° s krokem a) 30° (vektor '''x1'''), b) 0.1° (vektor '''x2'''). Pro oba případy hodnot ''x'' vypočtěte funkční hodnoty funkcí ''sin x'', resp. ''cos x'' (výsledky uložte do vektorů ad a) '''y1''', ad b) '''y2'''). Pomocí příkazu <code>plot(x2,y2,x1,y1)</code> vykreslete graf dané goniometrické funkce při volbě hrubého (''ad a)'') a jemného (''ad b)'') kroku výpočtu.
 
* Vytvořte posloupnost čísel z intervalu -4 až 4 s krokem a) 1 (vektor '''x1'''), b) 0.1 (vektor '''x2'''). Pro oba případy hodnot ''x'' vypočtěte funkční hodnoty funkce <math>e^x</math> (výsledky uložte do vektorů ad a) '''y1''', ad b) '''y2'''). Pomocí příkazu <code>plot(x2,y2,x1,y1)</code> vykreslete graf dané exponenciální funkce při volbě hrubého (''ad a)'') a jemného (''ad b)'') kroku výpočtu.
 
* Vytvořte posloupnost čísel z intervalu 0.001 až 3 s krokem a) 0.2 (vektor '''x1'''), b) 0.01 (vektor '''x2'''). Pro oba případy hodnot ''x'' vypočtěte funkční hodnoty funkce ''ln x'' (výsledky uložte do vektorů ad a) '''y1''', ad b) '''y2'''). Pomocí příkazu <code>plot(x2,y2,x1,y1)</code> vykreslete graf dané logaritmické funkce při volbě hrubého (''ad a)'') a jemného (''ad b)'') kroku výpočtu.


* Vytvořte zadané proměnné a postupně s nimi proveďte požadované operace:
* Vytvořte zadané proměnné a postupně s nimi proveďte požadované operace:
Řádek 18: Řádek 24:
** Zjistěte počet řádků a počet sloupců matice '''B''' a uložte je do nových proměnných.  
** Zjistěte počet řádků a počet sloupců matice '''B''' a uložte je do nových proměnných.  
** V matici '''B''' nalezněte všechny záporné hodnoty a nahraďte je hodnotou 0.
** V matici '''B''' nalezněte všechny záporné hodnoty a nahraďte je hodnotou 0.
** V matici '''B''' nalezněte všechny hodnoty hodnoty větší než 2 a nahraďte je hodnotou 2.
** V matici '''B''' nalezněte všechny hodnoty větší nebo rovny 1.5 a nahraďte je hodnotou 2.
** Spočtěte, kolik prvků vzniklé matice '''B''' má hodnotu rovnu 0 a kolik prvků má hodnotu rovnu 2.
** Spočtěte, kolik prvků vzniklé matice '''B''' má hodnotu rovnu 0 a kolik prvků má hodnotu rovnu 2.
** Všechny prvky matice '''B''' umocněte na druhou.
** Všechny prvky matice '''B''' umocněte na druhou.


* Vytvořte zadané proměnné a postupně s nimi proveďte požadované operace:
* Vytvořte zadané proměnné a postupně s nimi proveďte požadované operace:
** Vytvořte vektor '''c''' sudých čísel od 2 do 10.
** Vytvořte vektor '''c''' obsahující posloupnost všech sudých čísel od 2 do 10.
** Vytvořte diagonální matici '''C''', jejíž diagonálu bude tvořit vektor '''c'''.
** Vytvořte diagonální matici '''C''', jejíž diagonálu bude tvořit vektor '''c'''.
** Vytvořte nulovou matici '''D1''' o rozměru 3x5 a připojte ji k matici '''C''' zdola.
** Vytvořte nulovou matici '''D1''' o rozměru 3x5 a připojte ji k matici '''C''' zdola.
Řádek 32: Řádek 38:
** V matici '''E''' zaměňte čtvrtý a poslední sloupec.
** V matici '''E''' zaměňte čtvrtý a poslední sloupec.
** Zjistěte maximální hodnotu ze všech prvků matice '''E'''.
** Zjistěte maximální hodnotu ze všech prvků matice '''E'''.
** Proveďte součty hodnot prvků v jednotlivých sloupcích (tj. sloupcové součty) matice '''E'''. Udejte index sloupce s největším a nejmenším součtem.
** Proveďte součty hodnot prvků v jednotlivých sloupcích (tj. sloupcové součty) matice '''E'''. Udejte index sloupce s největším a nejmenším součtem. Tyto sloupce vypište.
** Proveďte součty absolutních hodnot prvků v jednotlivých řádcích matice '''E'''. Udejte index řádku s největším a nejmenším součtem absolutních hodnot.
** Proveďte součty absolutních hodnot prvků v jednotlivých řádcích matice '''E'''. Udejte index řádku s největším a nejmenším součtem absolutních hodnot. Tyto řádky vypište.
** Z matice '''E''' odstraňte první sloupec a poslední řádek.
** Z matice '''E''' odstraňte první sloupec a poslední řádek.
** Pro vzniklou matici vypočtěte součet, průměr a medián jejích diagonálních prvků.
** Pro vzniklou matici vypočtěte součet, průměr a medián jejích diagonálních prvků.
Řádek 43: Řádek 49:
** Zjistěte, na kolika pozicích jsou prvky matice '''F''' větší nebo rovny než prvky matice '''G'''.
** Zjistěte, na kolika pozicích jsou prvky matice '''F''' větší nebo rovny než prvky matice '''G'''.


* Vypočtěte směrníky (v grádové míře) ze stanoviska o souřadnicích (X,Y) = (20.0,10.0) pro body  1, 2, 3, 4, jejichž souřadnice jsou:
* Pro měřené hodnoty dané veličiny vypočtěte její průměrnou hodnotu (aritmetický průměr), její medián a také směrodatnou odchylku průměrné hodnoty pomocí vztahu <math>  m = \sqrt{ \frac{ \sum\limits_{i=1}^n v_i^2 }{n*(n-1)} } </math>, kde ''v'' je odchylka od průměru a ''n'' je počet měřených dat. Měřená data jsou:
<center>
<center>
{| class="border"
{| class="border"
! bod !! X !! Y
| '''i-té měření''' || 1 || 2 || 3 || 4 || 5 || 6
|-
| 1 || 51.2 || 15.6
|-
|-
| 2 || -8.8 || 24.7
| '''měřená hodnota [cm]''' || 21.4 || 21.2 || 21.7 || 21.3 || 21.5 || 21.4
|-
| 3 ||  0.0 || 1.4
|-
| 4 || 42.1 || -5.5
|}
|}
</center>
</center>
<p align="right">
''Řešení: průměr = 21.417 cm, medián = 21.4 cm, m = 0.070 cm''
</p>


 
* Nalezněte řešení soustavy lineárních rovnic (''pozn.: matice koeficientů soustavy tvoří magický čtverec'')
 
<center>
; Řešení soustavy lineárních rovnic
<math>  A * x = b </math>  ↔  <math>
<math>
  x = inv(A) * b
\begin{cases}
\begin{cases}
  17x_1 + 24x_2 +  x_3 +  8x_4 + 15x_5 = 175 \\
  17x_1 + 24x_2 +  x_3 +  8x_4 + 15x_5 = 175 \\
Řádek 71: Řádek 72:
\end{cases}
\end{cases}
</math>
</math>
</center>
<p align="right">
''Řešení: <math>x_1 = 1, x_2 = 2, x_3 = 3, x_4 = 4, x_5 = 5</math>''
</p>
* Vypočtěte směrníky (v grádové míře) ze stanoviska '''4001''' o souřadnicích '''(X,Y) = ( 20.0 , 10.0 )''' pro body  1, 2, 3, 4, jejichž souřadnice jsou:
<center>
{| class="border"
! bod !! X [m] !! Y [m]
|-
| 1 || 51.2 || 15.6
|-
| 2 || -8.8 || 24.7
|-
| 3 ||  0.0 ||  1.4
|-
| 4 || 42.1 || -5.5
|}
</center>
<p align="right">
''Řešení: <math>\sigma_1</math> = 11.3061 gon, <math>\sigma_2</math> = 169.9550 gon,''
</p>
<p align="right">
''<math>\sigma_3</math> = -174.1470 gon = 225.8530 gon, <math>\sigma_4</math> = -38.9380 gon = 361.0620 gon''
</p>
* Na stanovisku '''4001''' byly zaměřeny vodorovné úhly a vodorovné vzdálenosti na podrobné body. Vodorovné úhly byly měřeny od směru na bod '''4002'''. Vypočtěte souřadnice podrobných bodů v rovině. Souřadnice bodů '''4001''' a '''4002''' a měřené hodnoty na podrobné body jsou:
<center>
{| class="border"
! bod !! X [m] !! Y [m]
|-
| 4001 || 1000.00 || 500.00
|-
| 4002 || 1552.84 || 593.23
|}
</center>
<center>
{| class="border"
! podrobný bod !! Hz-úhel [gon] !! Hz-délka [m]
|-
| 1 || 315.95 || 491.48
|-
| 2 || 218.62 ||  33.67
|-
| 3 || 286.02 || 451.67
|-
| 4 ||  74.68 || 206.06
|-
| 5 ||  37.98 ||  6.51
|-
| 6 || 106.83 || 125.39
|}
</center>
<p align="right">
''Řešení: <math>(X_1,Y_1)</math> = (1199.33, 50.76), <math>(X_2,Y_2)</math> = (969.82, 485.07),<math>(X_3,Y_3)</math> = (976.28, 48.95)''
</p>
<p align="right">
''<math>(X_4,Y_4)</math> = (1047.11, 700.60), <math>(X_5,Y_5)</math> = (1004.70, 504.50), <math>(X_6,Y_6)</math> = (966.03, 620.70)''
</p>


<!--
<!--
* http://peso.fsv.cvut.cz/vyuka/git1/2.html
* http://peso.fsv.cvut.cz/vyuka/git1/2.html
-->
-->
<!-- -->

Aktuální verze z 10. 2. 2022, 07:08

  • Vypište hodnotu čísla , a náhodně vygenerovaného čísla z intervalu -1 až 1:
    • na plný počet desetinných míst;
    • zaokrouhlenou směrem nahorů (k plus nekonečnu);
    • zaokrouhlenou směrem dolů (k mínus nekonečnu);
    • zaokrouhlenou k nejbližšímu celému číslu;
    • zaokrouhlenou směrem k nule (tj. vypište celou část daného čísla).
  • Spočtěte velikost úhlu v pravoúhlém trojúhelníku, znáte-li velikost strany protilehlé a strany přilehlé k hledanému úhlu. Vypočtený úhel uveďte v radiánech, ve stupních i v grádech.
  • Vytvořte posloupnost čísel z intervalu 0° až 360° s krokem a) 30° (vektor x1), b) 0.1° (vektor x2). Pro oba případy hodnot x vypočtěte funkční hodnoty funkcí sin x, resp. cos x (výsledky uložte do vektorů ad a) y1, ad b) y2). Pomocí příkazu plot(x2,y2,x1,y1) vykreslete graf dané goniometrické funkce při volbě hrubého (ad a)) a jemného (ad b)) kroku výpočtu.
  • Vytvořte posloupnost čísel z intervalu -4 až 4 s krokem a) 1 (vektor x1), b) 0.1 (vektor x2). Pro oba případy hodnot x vypočtěte funkční hodnoty funkce (výsledky uložte do vektorů ad a) y1, ad b) y2). Pomocí příkazu plot(x2,y2,x1,y1) vykreslete graf dané exponenciální funkce při volbě hrubého (ad a)) a jemného (ad b)) kroku výpočtu.
  • Vytvořte posloupnost čísel z intervalu 0.001 až 3 s krokem a) 0.2 (vektor x1), b) 0.01 (vektor x2). Pro oba případy hodnot x vypočtěte funkční hodnoty funkce ln x (výsledky uložte do vektorů ad a) y1, ad b) y2). Pomocí příkazu plot(x2,y2,x1,y1) vykreslete graf dané logaritmické funkce při volbě hrubého (ad a)) a jemného (ad b)) kroku výpočtu.
  • Vytvořte zadané proměnné a postupně s nimi proveďte požadované operace:
    • Vygenerujte řádkový vektor a1 o 5 prvcích s náhodnými hodnotami z intervalu 0 až 4.
    • Vygenerujte sloupcový vektor a2 o 5 prvcích s náhodnými hodnotami z intervalu 1 až 10.
    • Vygenerujte matici A o rozměru 5x2 s náhodnými hodnotami z intervalu -3 až 3.
    • Vytvořte matici B, která vznikne z matice A připojením nových sloupců následovně: vektor a1 bude umístěn před matici A a vektor a2 za matici A.
    • Zjistěte počet řádků a počet sloupců matice B a uložte je do nových proměnných.
    • V matici B nalezněte všechny záporné hodnoty a nahraďte je hodnotou 0.
    • V matici B nalezněte všechny hodnoty větší nebo rovny 1.5 a nahraďte je hodnotou 2.
    • Spočtěte, kolik prvků vzniklé matice B má hodnotu rovnu 0 a kolik prvků má hodnotu rovnu 2.
    • Všechny prvky matice B umocněte na druhou.
  • Vytvořte zadané proměnné a postupně s nimi proveďte požadované operace:
    • Vytvořte vektor c obsahující posloupnost všech sudých čísel od 2 do 10.
    • Vytvořte diagonální matici C, jejíž diagonálu bude tvořit vektor c.
    • Vytvořte nulovou matici D1 o rozměru 3x5 a připojte ji k matici C zdola.
    • Vytvořte matici D2 s hodnotami -1 o rozměru 8x3 a připojte ji k maticím C a D1 zleva. Matici vzniklou z matic C, D1 a D2 pojmenujte E.
    • Do třetího až pátého řádku matice E vložte šum tvořený náhodnými hodnotami z intervalu 0 až 4.25.
    • Do druhého a předposledního sloupce matice E vložte šum tvořený náhodnými hodnotami z intervalu -1 až 1.
    • Na pozici čtyři a pět v sedmém řádku matice E vložte šum tvořený hodnotou 3.
    • V matici E zaměňte čtvrtý a poslední sloupec.
    • Zjistěte maximální hodnotu ze všech prvků matice E.
    • Proveďte součty hodnot prvků v jednotlivých sloupcích (tj. sloupcové součty) matice E. Udejte index sloupce s největším a nejmenším součtem. Tyto sloupce vypište.
    • Proveďte součty absolutních hodnot prvků v jednotlivých řádcích matice E. Udejte index řádku s největším a nejmenším součtem absolutních hodnot. Tyto řádky vypište.
    • Z matice E odstraňte první sloupec a poslední řádek.
    • Pro vzniklou matici vypočtěte součet, průměr a medián jejích diagonálních prvků.
  • Vygenerujte dvě celočíselné matice F a G o rozměru 4x4 s prvky v intervalu -2 až 2.
    • Zjistěte počet nulových prvků matic F a G.
    • Zjistěte počet nenulových prvků matic F a G.
    • Zjistěte, na kolika pozicích se matice F a G shodují (mají stejné prvky).
    • Zjistěte, na kolika pozicích jsou prvky matice F větší nebo rovny než prvky matice G.
  • Pro měřené hodnoty dané veličiny vypočtěte její průměrnou hodnotu (aritmetický průměr), její medián a také směrodatnou odchylku průměrné hodnoty pomocí vztahu , kde v je odchylka od průměru a n je počet měřených dat. Měřená data jsou:
i-té měření 1 2 3 4 5 6
měřená hodnota [cm] 21.4 21.2 21.7 21.3 21.5 21.4

Řešení: průměr = 21.417 cm, medián = 21.4 cm, m = 0.070 cm

  • Nalezněte řešení soustavy lineárních rovnic (pozn.: matice koeficientů soustavy tvoří magický čtverec)

Řešení:

  • Vypočtěte směrníky (v grádové míře) ze stanoviska 4001 o souřadnicích (X,Y) = ( 20.0 , 10.0 ) pro body 1, 2, 3, 4, jejichž souřadnice jsou:
bod X [m] Y [m]
1 51.2 15.6
2 -8.8 24.7
3 0.0 1.4
4 42.1 -5.5

Řešení: = 11.3061 gon, = 169.9550 gon,

= -174.1470 gon = 225.8530 gon, = -38.9380 gon = 361.0620 gon

  • Na stanovisku 4001 byly zaměřeny vodorovné úhly a vodorovné vzdálenosti na podrobné body. Vodorovné úhly byly měřeny od směru na bod 4002. Vypočtěte souřadnice podrobných bodů v rovině. Souřadnice bodů 4001 a 4002 a měřené hodnoty na podrobné body jsou:
bod X [m] Y [m]
4001 1000.00 500.00
4002 1552.84 593.23
podrobný bod Hz-úhel [gon] Hz-délka [m]
1 315.95 491.48
2 218.62 33.67
3 286.02 451.67
4 74.68 206.06
5 37.98 6.51
6 106.83 125.39

Řešení: = (1199.33, 50.76), = (969.82, 485.07), = (976.28, 48.95)

= (1047.11, 700.60), = (1004.70, 504.50), = (966.03, 620.70)