Qt signály a sloty: Porovnání verzí
m (jednoduchý příklad na použití signálů a slotů mimo grafické widgety) |
|||
Řádek 2: | Řádek 2: | ||
== Jednoduché příklady == | == Jednoduché příklady == | ||
=== Tlačítko === | |||
Do kostry Qt aplikace doplníme tři řádky, které postupně vytvoří objekt typu QPushButton (tlačítko), spojí signál <code>clicked()</code> objektu <code>button</code> se slotem <code>quit()</code> objektu <code>app</code> a zobrazí widget <code>button</code> | |||
<pre> | |||
#include <QApplication> | |||
#include <QPushButton> | |||
int main(int argc, char *argv[]) | |||
{ | |||
QApplication app(argc, argv); | |||
QPushButton* button = new QPushButton("Quit"); | |||
QObject::connect(button, SIGNAL(clicked()), &app, SLOT(quit())); | |||
button->show(); | |||
return app.exec(); | |||
} | |||
</pre> | |||
Výsledná minimalistická aplikace obsahuje jediné tlačítko, jehož stisknutí generuje signál <code>clicked()</code>, který je spojen se slotem <code>quit()</code>,který danou aplikaci ukončí. | |||
[[Soubor:Qt push button-quit.png|center|118px]] | |||
=== Třída Counter === | === Třída Counter === |
Verze z 27. 7. 2009, 12:29
Jednoduché příklady
Tlačítko
Do kostry Qt aplikace doplníme tři řádky, které postupně vytvoří objekt typu QPushButton (tlačítko), spojí signál clicked()
objektu button
se slotem quit()
objektu app
a zobrazí widget button
#include <QApplication> #include <QPushButton> int main(int argc, char *argv[]) { QApplication app(argc, argv); QPushButton* button = new QPushButton("Quit"); QObject::connect(button, SIGNAL(clicked()), &app, SLOT(quit())); button->show(); return app.exec(); }
Výsledná minimalistická aplikace obsahuje jediné tlačítko, jehož stisknutí generuje signál clicked()
, který je spojen se slotem quit()
,který danou aplikaci ukončí.
Třída Counter
Třída Counter (čítač) je definována jako veřejný potomek třídy QObject
#ifndef COUNTER_H #define COUNTER_H #include <QObject> class Counter : public QObject { Q_OBJECT public: Counter() { m_value = 0; } int value() const { return m_value; } public slots: void setValue(int value); signals: void valueChanged(int newValue); private: int m_value; }; #endif // COUNTER_H
Makro Q_OBJECT musí být použito pro každou třídu, která má definovat vlastní Qt signály a sloty. Zdrojový text je zpracován nejprve preprocesorem, výsledkem je standardní C++ kód, který je následně zpracován C++ překladačem.
Návěští public slots:
(rozšíření syntaxe C++) uvozuje defininici slotů, které definujeme stejně jako standardní C++ členské funkce (metody). Podobně návěští signals:
uvozuje definici signálů, které jsou ale narozdíl od slotů definovány preprocesorem.
Jediné v čem se definice slotů liší od standardních C++ metod je v tom, že příkazem emit
emitují signály.
#include "counter.h" void Counter::setValue(int value) { if (value != m_value) { m_value = value; emit valueChanged(value); } }
Objek, který emituje signál neví nic o objektech, které jsou registrovány pro přijetí daného signálů. Povšimněte si, že metoda setValue(int)
obsahuje podmínku, která zabraňuje emitování signálů v případě, že se stav daného objektu nemění.
Spojení signálů a slotů zajišťuje metoda QObject::connect
, kteráv následujícím příkladu spojuje signál emitovaný objektem a
a slotem objektu b
.
#include <iostream> #include "counter.h" int main() { using std::cout; Counter a, b; QObject::connect(&a, SIGNAL(valueChanged(int)), &b, SLOT (setValue(int)) ); cout << "a, b intial values : " << a.value() << " " << b.value() << "\n"; b.setValue(333); cout << "a, b values : " << a.value() << " " << b.value() << "\n"; a.setValue(12); cout << "a, b final values : " << a.value() << " " << b.value() << "\n"; }
Uvedený příklad demonstruje, že signály a sloty můžeme používat nejen v grafických widgetech Qt. Výstup dané konzolové aplikace je
a, b intial values : 0 0 a, b values : 0 333 a, b final values : 12 12