Qt signály a sloty

Z GeoWikiCZ
Verze z 26. 7. 2009, 12:50, kterou vytvořil Cepek (diskuse | příspěvky) (jednoduchý příklad na použití signálů a slotů mimo grafické widgety)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)

Jednoduché příklady

Třída Counter

Třída Counter (čítač) je definována jako veřejný potomek třídy QObject

#ifndef COUNTER_H
#define COUNTER_H

#include <QObject>

class Counter : public QObject
 {
     Q_OBJECT

 public:
     Counter() { m_value = 0; }

     int value() const { return m_value; }

 public slots:
     void setValue(int value);

 signals:
     void valueChanged(int newValue);

 private:
     int m_value;
 };

#endif // COUNTER_H

Makro Q_OBJECT musí být použito pro každou třídu, která má definovat vlastní Qt signály a sloty. Zdrojový text je zpracován nejprve preprocesorem, výsledkem je standardní C++ kód, který je následně zpracován C++ překladačem.

Návěští public slots: (rozšíření syntaxe C++) uvozuje defininici slotů, které definujeme stejně jako standardní C++ členské funkce (metody). Podobně návěští signals: uvozuje definici signálů, které jsou ale narozdíl od slotů definovány preprocesorem.

Jediné v čem se definice slotů liší od standardních C++ metod je v tom, že příkazem emit emitují signály.

#include "counter.h"

 void Counter::setValue(int value)
 {
     if (value != m_value) {
         m_value = value;
         emit valueChanged(value);
     }
 }

Objek, který emituje signál neví nic o objektech, které jsou registrovány pro přijetí daného signálů. Povšimněte si, že metoda setValue(int) obsahuje podmínku, která zabraňuje emitování signálů v případě, že se stav daného objektu nemění.

Spojení signálů a slotů zajišťuje metoda QObject::connect, kteráv následujícím příkladu spojuje signál emitovaný objektem a a slotem objektu b.

#include <iostream>
#include "counter.h"

int main()
{
    using std::cout;

    Counter a, b;
    QObject::connect(&a, SIGNAL(valueChanged(int)),
                     &b, SLOT  (setValue(int))   );

    cout << "a, b intial values : " << a.value() << "  " << b.value() << "\n";
    b.setValue(333);
    cout << "a, b        values : " << a.value() << "  " << b.value() << "\n";
    a.setValue(12);
    cout << "a, b final  values : " << a.value() << "  " << b.value() << "\n";
}

Uvedený příklad demonstruje, že signály a sloty můžeme používat nejen v grafických widgetech Qt. Výstup dané konzolové aplikace je

a, b intial values : 0  0
a, b        values : 0  333
a, b final  values : 12  12